torsdag 10 mars 2011

Borgholms kommun yrkar genom Göran Borgö att strandskyddet för "Sandwedgen" upphävs.


Sökande

Borgholms kommun, Box 52, 387 21 Borgholm

Yrkanden

Kommunen yrkar att länsstyrelsen upphäver strandskydd enligt föreslagen karta, bilaga 1, för områden avsedda att ingå i detaljplan ”Sandwedgen”, utställningshandling 2010-09-07, dnr P2009-0004. Strandskydd är avsett att kvarstå inom naturmark och mark avsedd för idrott, vilka bekräftar pågående användningssätt.

Bakgrund

Ekerums Golf & Resort AB (bolaget) och Borgholms kommun undersöker möjligheterna att utveckla verksamheten vid Ekerum så att den blir långsiktigt hållbar. Långsiktighet förutsätter dels ekonomi i verksamheten och dels att naturvärdena sköts så att de finns kvar och i bästa fall förstärks och utvecklas. Verksamheten behöver utökad säsong, vilket hänger samman med mer varierad bebyggelse. För utveckling av Ekerum Golf & Resort AB behövs den sökta bebyggelsen komma tillstånd för att undvika nedtrappning av verksamheten. Därför undersöks samtidigt möjligheter att bygga i Ekerum och sköta naturvärdena.
Avsevärda ytor vid denna kust tappar naturvärde på grund av utebliven skötsel. Kommunen har tillsammans med bolaget sett behov av en samlad överblick på landskapsnivå såväl som detaljstudier i områden med speciella värden. En skötselplan är föreslagen för att både bevara skyddsvärda områden och förstärka områden som annars blir allt mindre betydelsefulla. Skötsel kan även på sikt skapa viktiga stråk genom Ekerum, som kan bidra till naturvärdena i t.ex. Rällaskogen och Halltorps hage. Sammanfattning finns i bilaga 2.
Delar av lämpliga bebyggelseområden berör strandskydd och utbyggnad kan påverka allmänhetens tillgänglighet och goda livsvillkor för djur och växter. Detta har utretts i löpande samråd med bl.a. länsstyrelsen. Utformningen av Ekerums bebyggelse och skötsel har nu i stora delar klarlagts. Ansökan om undantag från strandskyddet lämnas härmed till länsstyrelsen för del av norra Ekerum, inför detaljplaneläggning av ”Sandwedgen”.
Underlag för denna ansökan är de samma som använts för planeringen av Ekerums samlade utveckling, dvs. Miljökonsekvensbeskrivning1 och bakomliggande utredningar om Biologisk infrastruktur2, förslag till Skötselplan3 och Naturinventeringar4.

Formella frågor om gällande rätt

Ansökan lämnas till länsstyrelsen enligt äldre processregler men analysen av undantag från strandskydd görs enligt nya regler. Denna kommunens slutsats bygger på övergångsbestämmelser och följande utgångspunkter.
Planarbetet för Sandwedgen har inletts före juli 2009. Kommunen har därför inte mandat att upphäva strandskydd genom planläggning under PBL5. Upphävande av strandskydd för området som är avsett att planläggas måste därför lyda under miljöbalken6. Länsstyrelsen ska i sin prövning tillämpa nya materiella bestämmelser7.
För stora delar av planområdet är strandskyddet redan upphävt8. Vid ändringen av reglerna skärptes emellertid hanteringen av äldre planområden9. Från juli 2009 gäller att strandskydd återinträder när planläggning ändras10. Förarbetena klargör att de övergångsbestämmelserna inte berör ansvaret för beslut.11
Det är därmed länsstyrelsen som ska pröva undantag från strandskydd i delar av området ”Sandwedgen”.

Utgångspunkter för tillämpningen

Strandskydd innebär att Riksdagen principiellt avgjort intressekonflikter vid stränderna, med prioritering av allemansrätt och goda livsvillkor för djur och växter12. Förutsättningar för undantag ska prövas utifrån strandskyddets syften, som ska upprätthållas på lång sikt13.
Stränder har skyddats mot exploatering sedan tidigt 1900-tal, för att ge allmänheten glädjen att vistas vid orörda strandområden, bada och ägna sig åt friluftsliv. Kvaliteter som motiverade skydd av just stränder är landskapets skönhet och de särskilda naturförhållanden som brukar finnas där. För femton år sedan klargjordes att syftet också är att bevara goda livsvillkor för djur och växter14. Detta visar vilka egenskaper som är av särskilt stor betydelse vid prövningen av undantag: strandnärhet, orördhet, skönhet, goda livsvillkor.
Bedömningen av undantag bygger på jämförelser mellan förslaget och nollalternativ, dvs. troliga förändringar för allemansrätt och de goda livsvillkoren om det planerade inte genomförs. Nollalternativ kan vara positiva såväl som negativa för strandskyddets intressen.
Praxis visar entydigt strikt tillämpning. Undantag godtas t.ex. i områden som är betydelselösa för intressena15. Det kan vidare röra sig om små negativa effekter för strandskyddets intressen16. Även andra orsaker kan göra undantag förenliga med strandskyddets långsiktiga syften17. Områdena kan vara (lagligen) hävdade för andra intressen och t.ex. hemfrid utesluter allemansrätt. Domstolarna fäster i den bedömningen stor vikt vid allmänhetens uppfattning av hemfrid respektive tillgänglighet18. Utformning av bebyggelse och omgivning är därmed viktig, för att tydliggöra för allmänheten att området är tillgängligt.
Vidare ska det finnas särskilda omständigheter som talar för att andra intressen kan prioriteras och får orsaka mer än obetydlig skada på allemansrätt och goda livsvillkor19. Detta kallas ”särskilda skäl” och numera får åberopas bara den typ av omständigheter som reglerna anger20. Sådana slags omständigheter är t.ex. utvidgning av pågående verksamhet eller planering för angeläget allmänt intresse. Omständigheterna ska utvärderas för det aktuella fallet, för att klargöra om det är motiv undantag21. Vid den utvärderingen ger praxis och förarbeten stöd. Det bör understrykas att förarbetenas exemplifiering av omständigheter inte är uttömmande, utan är just exempel. Även andra situationer kan mycket väl fylla reglernas syfte, utifrån bestämmelsens generella beskrivning av typfallen.
Slutligen ska göras en samlad bedömning. Riksdagen anger att väsentliga intrång i enskilda intressen kan göra det oproportionerligt strängt att vidhålla den generella prioriteringen av allemansrätt och goda livsvillkor22.

Egenskaper av betydelse för intressena friluftsliv och natur

Översikt
Kuster utmed Öland har utökat strandskydd till 300 meter. Det gäller också för områdena norr om Rällaskogen och förbi Ekerum. Utanför strandzonen 100 meter är dock stora delar av områdena vid Ekerum i princip ianspråktagna genom bebyggelse, golfbana23, vägar mm. Länsstyrelsen har också, som nämnts, upphävt strandskydd i norr24.
I omgivningarna mellan havet och väg 136 (drygt en kilometer) finns flera områden med mycket höga naturvärden. I norr ligger Halltorps hage, som är en del av det europeiska nätverket Natura 2000, och där skyddas flera eklevande insektsarter. Ekerum ingår i Västra Ölands sandfält, som hyser exceptionellt höga naturvärden. Områdets naturvärden kopplas främst till sandmiljöer och där finns mycket värdefulla arter. Detta beskrivs närmare nedan.
Området närmst havet (en strandzon om ca 100 m) är mycket frekvent besökt av allmänheten. Det finns en grusad promenadväg utmed havet förbi Ekerum till badplatsen norr om campingen. Flera gång- eller bilvägar leder ner till strandzonen, både vid Rällaskogen, genom Ekerum och norr om Ekerum. En av vägarna (Gårdsvägen) är en viktig länk mellan centrumanläggningen och havet som går genom planområdet och vägen föreslås inte bli ändrad.
Det finns naturliga avgränsningar som skiljer strandzonen från ovanförliggande omgivningar. Branter, stenmurar och remsor av skog och sankmark markerar gränsen till orörd strand. Sådana naturgivna avgränsningar är inte i sig ett skäl för undantag25, men förhållandena på platsen ingår i prövningen av undantag. Avgränsningen kan t.ex. säkerställa strandskyddets syfte att ge allmänheten glädjen att vistas vid orörda stränder. Upplevelserna av orördhet finns således fortfarande i strandzonen även på sträckor där den yttre zonen är ianspråktagen. Det pekar på att åtgärder i bakre zonen har ringa betydelse för friluftslivets kärna, vid stranden. Det pekar också på vikten av att naturliga avgränsningar finns kvar. Det gäller också de särskilda förutsättningarna för höga naturvärden som finns där. Planförslaget ligger som närmst ca 5m från avgränsningszonen.
Områdena i den bakre zonen används främst av områdets boende, golfare och andra besökande som t.ex. konferensdeltagare. Det finns flera stigar, t.ex. mellan golfhålen, som gör det möjligt att promenera eller passera ner till stranden.
Egenskaper av betydelse för friluftsliv och goda livsvillkor vid ”Sandwedgen”
Översikt ger kartan bilaga 3 med tillhörande teckenförklaring. Närmare beskrivning finns i MKB26.
Det aktuella området i nordväst är idag en öppen gräsmark invid Ekerums camping och bostadsområdet Golfbyn. Det är skilt från stranden genom trädridåer, stenmur m.m. och har inte vattenkontakt. Sly växer upp i västra delen.
Området används främst som närströvområde (F1). Det finns flera klippta stigar (F2) som används för att komma mellan Golfbyn och strandzonen (F3). Gräsmarken används för att rasta hundar men inte för picnic eller liknande. Passage kommer att vara möjlig även med planförslaget, men promenadens karaktär ändras. Det blir också mera människor i området. Bebyggelsen ska hållas samman i täta grupper med större öppna ytor emellan och det blir på så sätt växlande karaktär på promenaden. Rastning av hundar kommer dock inte att kunna ske lika fritt i bebyggda omgivningar som på öppen gräsmark.
Den körbara ”Gårdsvägen” går som nämnts genom södra delen av området ner till strandzonen och förändras inte.
Området i sydväst, söder om vägen, har kullar skapade av massor från dammar som anlagts för golfbanan. Där finns en bänk och rastplats (F4) som inte är avsedd att vara kvar.
Friluftslivets kärnområde i strandzonen utmed havet förändras inte genom förslaget.

Naturvärdena är främst knutna till bar sand. Sådana värden betecknas mycket höga och som mest värdefull utpekas Ängen norr om Gårdsvägen (N1). Där finns bl.a. vildbin, som omfattas av särskilda åtgärdsprogram för hotade arter (ÅGP-arter). Också de anlagda kullarna söder om Gårdsvägen är mycket viktiga för vildbin. Den sandiga vägen tillsammans med kullarna utgör spridningsområde för insekterna i öst-västlig riktning (N3).
Ängen är avsedd att kvarstå som naturmark. Bebyggelse planeras till området söder om vägen.
Sandområdena är allmänt små och igenväxande. Även bland örterna på ängen dominerar igenväxningsarter. På ställen där sanden blottats, t.ex. på stigar och vägar, påträffas emellertid sällsynta och rödlistade arter. För att tillgodose behoven för spridning och för att förbättra livsmiljöer för ek- och sandlevande organismer krävs dock riktad skötsel. Sådan föreslås i Skötselplanen.
De skyddsvärda arterna är idag hårt trängda. Spridning söderut från Ängen (N1 är avsedd att möjliggöras genom Skötselplanen. Syftet är att få en koppling (N2) i det mycket värdefulla Västa Ölands Sandfält, där Ekerum ingå.
Väster om ängen (utanför planområdet) finns den starkt utrotningshotade trumgräshoppan. Påverkan förutses inte.

Nollalternativ

Föreslagna förändringars betydelse ska utvärderas mot så kallat nollalternativ, dvs. troligt scenario för framtiden om planförslaget inte kommer till.

Det bör inledningsvis uppmärksammas att ordet potential används på olika sätt i underlagen. Ibland används begreppet – felaktigt – i nollalternativ, trots att det inte är kan antas att nollalternativet utvecklar någon potential. Potentialer förutsätter i detta fall särskilda skötselinsatser, som inte kommer till i nollalternativet. Nollalternativet innebär därmed att potentialer försvinner.

Områdena vid Sandwedgen och i Ekerum är idag inte funktionella för de skyddsvärda arterna. Inte heller har områdena potential att bli det på egen hand. För att skapa sådana funktioner krävs således riktad skötsel, exempelvis som den skötselavtalet föreslår.

Nollalternativets framtid kan som nämnts inte förväntas rymma skötsel av sådan kvalitet som föreslaget skötselavtal. Sådan skötsel bygger på ekonomisk bärighet i verksamheterna i Ekerum. I nollalternativet ingår därför endast skötsel som har samband med golf- och resortverksamheten, dvs. som nuläget. Andra insatser har inte varit aktuella eller bedömts realistiska.

Miljökonsekvensbeskrivningen27 sammanfattar: ”För att området ska fortsätta att vara en bra vildbilokal förutsätts en viss skötsel och sannolikt kommer endast välfrekventerade stigar att erbjuda den sandiga miljö med gles vegetation även fortsättningsvis. Konsekvenserna bedöms som små men kan bli stora på lång sikt om inga åtgärder genomförs för att gynna vildbipopulationen.” Detta sistnämnda syftar således på att riktad skötsel uteblir, vilket leder till en negativ utveckling.

Sammanfattningsvis är trolig framtid med nollalternativ präglad av fortsatt igenväxning av ängen med ordinära arter samt igenväxning av omgivningarna med sly och buskar. Potentialer för skyddsvärda arter minskar och de negativa konsekvenserna för arterna kan på sikt bli stora.

Bedömning av konsekvenser för strandskyddets intressen

Friluftsliv med stöd av allemansrätten
Planförslaget bygger på tanken att området ska vara tillgängligt för allmänheten. Allmänheten ska tydligt känna sig välkommen inom detta område såväl som i övriga delar av Ekerum mellan havet och väg 136. Utformningen av vägar och stigar genom området ska tydligt visa att detta ingår i Ekerums system av promenader. Kartor och skyltar ska illustrera detta.
Endast för huskroppar, gator och parkering behöver strandskydd upphävas. Strandskydd kvarstår inom områden med pågående markanvändning, dvs. natur såväl som idrottsområde. Upphävandet berör således en mindre del av området.
Kommunens slutsatser är följande. Det rör sig om den yttersta delen av utökat strandskyddsområde, som redan tidigare ansetts lämpligt för upphävande. Området är av naturliga element tydligt skilt från strandzonen och saknar egenskaper som gör det intressant för allmänhetens friluftsliv. Med hänsyn även till upphävandets begränsade omfattning, att dagens nyttjande såväl som nollalternativets handlar om passage och att den tänkta utformningen ska locka till fortsatt passage, måste påverkan på allmänhetens friluftsliv anses ringa.
Goda livsvillkor för växter och djur
Miljökonsekvensbeskrivningen sammanfattar påverkan och effekter: ”På ängen kommer en sandbiotop som idag är negativt påverkad av igenväxning samt ett område med näringsväxter att tas i anspråk för bebyggelse. Den mest betydelsefulla delen för vildbin är avsatt som naturmark som ska skötas genom slåtter. Åtgärder planeras för att skapa nya näringsväxtplatser i anslutning till området. Kontakten ner mot trumgräshoppelokalen kommer att förbättras genom att öppna upp ett stråk ner mot stranden. Det kommer också att göras andra skötselåtgärder i andra delar av Ekerum för att underlätta spridning och öka kvaliteten på sandmiljöerna. Potentiella habitat kommer att minska för vildbin i planområdet med bebyggelsen.” Det bör noteras att det inte blir minskning av potentiella habitat i jämförelse med nollalternativ, utan att begreppet potential här används utan koppling till nollalternativ.
Utvärderingen i MKB av effekternas betydelse (konsekvenser) för naturintresset är att konsekvenserna blir måttliga. Motiven är att påverkan totalt blir liten, även med beaktande att områden (med skötsel) kunnat utvecklas till biotoper men enligt förslaget tas i anspråk. Det innebär att i jämförelse med nollalternativ ska konsekvenserna bedömas vara ännu mindre.
Vidare anges i MKB: ”Med ett skötselavtal som uppfyller strategierna i utredningen för biologisk infrastruktur och de anpassningar av planen som gjorts kommer sannolikt de negativa effekterna kunna neutraliseras och vissa viktiga funktioner kunna förbättras.”
Kommunens slutsats är att förslaget samlat i värsta fall kan leda till ringa negativa konsekvenser för naturintressena men även neutrala eller samlat positiva konsekvenser är tänkbara.
Med dessa slutsatser är klarlagt att planförslaget är förenligt med riksintressena enligt miljöbalken 4 kap. Frågan om särskilda skäl för att upphäva strandskyddet utvecklas fortsatt nedan.

Särskilda skäl att godta förändringarna

Slutsatsen är att det gäller ringa påverkan på allmänhetens friluftsliv såväl som på goda livsbetingelser för växter och djur. Det talar för att förslaget är i linje med strandskyddets långsiktiga syften28.
Frågan är det oaktat vilka omständigheter som talar för att planens intressen ska prioriteras framför strandskyddets, dvs. dels vilka särskilda skäl29 som åberopas för undantag och dels varför intresset av att ta området i anspråk enligt planen väger tyngre än strandskyddsintresset30. Följande omständigheter åberopas som stöd för att detta och genomgången följer den ordning som finns i bestämmelsen31.
Det gäller enbart det utökade strandskyddsområdet och inte kärnområdet 100 meter utmed havet. Det utökade området har i betydande utsträckning tagits i anspråk utmed denna kuststräcka. Det kan ifrågasättas om det på sikt är rimligt och lämpligt att ha kvar utökad zon som får karaktären av ”tänder i en kam” om inte det finns specifika värden som motiverar det. Detta ger en utgångspunkt för att bedöma skadans betydelse.
Planområdet har inte helt tagits i anspråk på sådant sätt att det helt saknar betydelse för friluftslivet. Den tidigare jordbruksmarken är möjlig att vistas på men inrymmer dock inte särskilda lockelser. Att området har ringa betydelse för friluftslivet visar sig också genom att området används för passage. Detta talar för att de allmänna intressena i planeringen ska prioriteras och att det är särskilda skäl för upphävande.
Området är inte avskilt från stranden på sådant konstgjort sätt som reglerna anger. Praxis32 har emellertid visat att avskiljande naturliga element ska vara en del av den samlade bedömningen av skada och proportionalitet. I detta fall finns som nämnts flera naturliga element som skapar en gräns. Det ger också skäl för att planens intressen bör prioriteras.
Omständigheter talar för att området behövs för att utvidga en pågående verksamhet. Förarbetena ger begränsningen att detta inte är avsett för bostäder, med hänvisning till bestämmelsens ordval ”verksamhet”. Detta utgår emellertid från alltför snäv och förlegad syn på vad som är ”verksamhet”, som inte kan anses avsedd eller rimlig. Förarbetenas exempel får anses ha i åtanke kommuner med näringsliv i form av industrier som behöver djuphamn o.dyl. När det gäller Borgholm finns emellertid inte detta slag av industriella verksamheter. En av Borgholms kommuns största privata arbetsgivare är Ekerums Golf & Resort33. Där bedrivs uppenbarligen verksamhet, men inte av det industriella slag som förarbetena synes tänka på. Verksamheten vid Ekerum förutsätter emellertid mångfald för att vara långsiktig, precis som andra slags verksamheter. En del av verksamheten förutsätter därmed byggnader som kan användas för bostäder, dvs. inte enbart kontor, fabriker, lagerlokaler eller liknande. Det leder till orimliga följder för kommuners näringsliv om begreppet verksamhet enbart får avse industriell verksamhet och inte verksamheter som bedrivs vid Ekerum.
Detta innebär dock inte att allt boende kan vara verksamhet, ensamt eller i kombination med annat. Det råder emellertid i detta fall unika omständigheter, mot bakgrund av strukturen i kommunens näringsliv och företagets position, som i just detta fall mycket starkt talar för att omständigheterna utgör skäl för att prioritera de allmänna intressena i planen.
Dessa omständigheter överlappar skälet att området behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området. Förarbetena ger som exempel kommunens utvecklingsbehov. I detta ärende sammanfaller kommunens förutsättningar för lokal utveckling med näringsidkarens intresse av långsiktigt hållbar verksamhet. Planeringen handlar om både ianspråktagande av delområden och skötsel för att samlat stärka natur såväl som friluftsliv. De allmänna intressena har också samband med exploatering och bevarande för tätortsutveckling, som är ett annat av förarbetenas exempel34.
Förarbetenas specialmotiv35 anger: ”För att det ska vara fråga om ett angeläget allmänt intresse bör den planerade åtgärden långsiktigt ge fördelar för samhället.” Kommunens översiktsplanering och samlade planläggning styrker det långsiktiga i detaljplanens intressen.
Bedömningen av skälen gäller också frågan om de allmänna intressena kan tillgodoses utanför området. Förarbetena beskriver i de mera preciserande specialmotiven att ”Det ska prövas om åtgärden måste företas inom strandskyddsområdet. Om åtgärden kan lokaliseras utanför detta område, ska den lokaliseringen väjas.”36 Frågan om det finns alternativ lokalisering hänger samman med planens ändamål. Endast platser som uppfyller ändamålen behöver övervägas. Den samlade planeringen för Ekerum bygger på behovet av varierat utbud av bebyggelse och anordningar. Platser som är möjliga har noga övervägts under många års planering. Alla tänkbara områden vid Ekerum behövs och tas också upp i planeringen. Vattennära boende ger ett mervärde för verksamheten som innebär att bebyggelsens placering inte är utbytbar; den måste ligga i anslutning till havet. Verksamheten har valt platser utanför kärnan av strandskydd men har inte funnit ekonomisk bärkraft i områden som ligger även bortom det utökade skyddsområdet. Det finns inte fler lämpliga utrymmen för bebyggelse av detta slag.
Slutsatsen är att förslaget bygger på väl dokumenterat och långsiktigt allmänt intresse. I synnerhet mot bakgrund av den samlat ringa påverkan på strandskyddets intressen finns det skäl att medge detta begränsade undantag från strandskyddet.

Avslutande samlad bedömning

Förslaget tar i anspråk begränsade ytor i en yttre zon av det utökade strandskyddet, på en sträcka där pågående markanvändning i sig ger motiv för att ifrågasätta fortsatt utökning av strandskyddet. Där finns inte höga värden för allemansrätt. Naturvärdena kan främjas jämfört med realistiskt nollalternativ. Det finns naturliga avgränsande element. Den verksamhet som bedrivs i omgivningen har tagit samlat ansvar för att främja naturvärden och allmänhetens tillgång till friluftsliv i olika former. Förslaget ger begränsade negativa effekter samtidigt som positiva effekter skapas.
Med stöd av kommunens långsiktiga planering för omgivningarna är klarlagt att intresset av att utveckla och därigenom behålla högst väsentlig del av lokalt näringsliv väger tungt. Denna omständighet har betydelse inte bara vid kommunens framtida prövning av planläggning av området i södra Ekerum utan bör beaktas även vid länsstyrelsen samlade bedömning av förenlighet med skyddssyften och proportionalitet.
Skulle länsstyrelsen trots det ovanstående finna att strandskyddet ändå ska prioriteras, vill kommunen framhålla att det skulle vara oproportionerligt mot enskilda intressen. Intrånget för strandskyddet kan inte i sig anses omfattande. För Ekerum är det emellertid avgörande för långsiktig bärkraft att få ett varierat utbud av bebyggelse och boendeformer i nära anslutning till verksamheten. Mot bakgrund av bolagets åtaganden om skötsel, även utanför strandskyddade områden, måste det anses oproportionerligt strängt att hindra nödvändig utveckling av verksamheterna vid Ekerum.



1 Calluna, Miljökonsekvensbeskrivning för detaljplan Sandwegen, 10 november 2009.

2 Andersson H. & Askling J. 2009. Biologisk infrastruktur i Ekerum- Natura 2000 utredning tillhörande planprogram för Ekerum, Borgholms kommun. Calluna AB, Linköping

3 Andersson H. & Askling J. 2010, Skötselplan för Ekerums Naturmiljöer. Calluna AB, Linköping

4 Pronatura, Naturvärdesbedömning för skogsområden på Ekerums golfbana, Borgholms kommun, 10 januari 2008; Pronatura, Naturvärdesbedömning för fyra naturområden i Rälla och Ekerum, Borgholms kommun, 11 april 2008.

5 Övergångsbestämmelser i SFS 2009:530, ändring av PBL 5 kap 7 a §.

6 ÄMB 7 kap 15 § 1 st, dvs. i lydelsen före juli 2009.

7 Övergångsbestämmelser i SFS 2009:532, ändring av MB 7 kap 13 § ff.

8 Länsstyrelsens beslut 1983-01-11.

9 MP 10 §, Miljöbalkens promulgationslag SFS 1998:811. MP 10 §: Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.

10 MP 10 a § i lydelsen från 1 juli 2009, SFS 2009:531: Strandskydd inträder när en fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan enligt plan- och bygglagen (1987:10). Detta gäller även när en detaljplan för ett område som tidigare har omfattats av en fastställd generalplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan.
Övergångsbestämmelse: Äldre bestämmelser gäller för detaljplaneärenden som har inletts före den 1 juli 2009 och som avslutas genom antagande av planen före den 1 juli 2010.

11 Prop. 2008/09:119, specialmotiven s 117.

12 MB 7 kap. 15 §.

13 MB 7 kap. 26 §.

14 MB 7 kap. 13 och 14 §§.

15 MB 7 kap 18 § 1 st 1p.

16 Högsta domstolens dom 2008-01-18 i T 4786-05.

17 MB 7 kap 18 § 1 st 2 p jämförd med 2 st och 18a-d §§ och 26 §.

18 MÖD 2006:59, dom 2006-11-16. Miljödomstolen i Vänersborgs dom 2010-11-01 i M 1687-10.

19 Prop. 2008/09:119 s. 54.

20 MB 7 kap 18a-d §§ och PBL 5 kap 7a §.

21 Prop. 2008/09:119 s 53 f.

22 MB 7 kap 25 § Proportionalitetsprincip från Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

23 Golfbanor och liknande anläggningar innebär normalt att allmänhetens tillträde begränsas så att områdena får anses ianspråktagna, prop. 1997/98:45 del 2 s 88-92.

24 Se översiktskartan sidan 4 i förslag till planbeskrivning.

25 Prop. 2008/09:119 s. 105.

26 S.26

27 S.34

28 Miljöbalken 7 kap 26 §.

29 Miljöbalken 7 kap 18c §.

30 Miljöbalken 7 kap 18 § 2 st.

31 Miljöbalken 7 kap 18 c §

32 MÖD 2007:46 och 2006:52 resonerar båda om betydelsen av avskärmande element, då skada och förenlighet med syfte bedöms.

33 Generella kommentarer angående Ekerum Golf & Resort AB och vårt utbyggnadsprojekt

34 Prop. 2008/09:119 s. 106.

35 Prop. 2008/09:119 s. 106.

36 Prop. 2008/09:119 s. 106.

2 kommentarer:

Anders sa...

Kommunen försöker med alla medel att bana väg för Ekerum att få bygga inom strandskyddade områden. I sin begäransiver till länsstyrelsen har man tydligen döpt om Rällaskogen till södra Ekerum. Man kan fråga sig om detta är avsiktligt för att förvilla medborgarna eller? Det kan vara känsligt att skriva Rällaskogen och istället använder man sig av pseudonymen södra Ekerum. Här säger man att framtida prövningar kommer att göras och att länsstyrelsen ska beakta detta.Undrar vem det är som granskar länsstyrelsen och om de kommer att tillåta detta rävspel. Eller är länsstyrelsen med på tåget? De områden som ligger inom strandskydd förutom i Ekerum är de som ligger i Rällaskogen. Med den här begäran visar kommunen sitt rätta ansikte, sedan kan Borgö och Lennartsson försöka svära sig fria. De har båda förmågan att tala länge och omständligt utan att svara på tal. Trovärdigheten till dem båda är obefintlig. Så här uttalar sig Borgö,

"Med stöd av kommunens långsiktiga planering för omgivningarna är klarlagt att intresset av att utveckla och därigenom behålla högst väsentlig del av lokalt näringsliv väger tungt. Denna omständighet har betydelse inte bara vid kommunens framtida prövning av planläggning av område i södra Ekerum utan bör beaktas även vid länsstyrelsen samlade bedömning av förenlighet med skyddssyften och proportionalitet."

Stefan sa...

Hej Anders,

tack för uppmärksam kommentar. Skall sprida ut den så gott jag kan.

Bloggarkiv